Pris: kr. 550 klasse/time ( 130 Fåborg Midtfyn kommune) – varighed: 3 timer

Svampejagt, 7.-10. klasse

GÅ PÅ OPDAGELSE I EN FASCINERENDE VERDEN AF SVAMPELIV


Svampe er efterårets helt store hit! Kom med ind i en fascinerende verden med masser af gode historier, overraskende biologi og kulinariske oplevelser.

Sammen med Trente Mølles naturvejleder drager vi på svampetur i skoven. Med os har vi det rigtige udstyr, nemlig en svampekurv samt en svampekniv med indbygget børste. Via indsamling af svampe, leg og fortællinger får vi et indblik i svampenes forunderlige liv.  Vi får alle sanserne i brug, da man ikke kan bestemme en svamp uden at lugte til den, smage på den, føle på den eller måske kysse den – og i sjældne tilfælde endda lytte til, hvad den siger. Vi ser derudover på hekseæg, hekseringe og ulveprutter, men kommer også ind på mere seriøse emner som fx svampenes betydning i naturens store husholdning.

Vi har særlig fokus på svampenes betydning i naturen; svampe som nedbryder, symbiose med træerne (mykorrhiza) og formeringsstrategier. Dermed kommer I til at opleve begrebet biodiversitet i højeste potens. Selvfølgelig snakker vi også spisesvampe/giftsvampe, svampeforgiftning og euforiserendesvampe.

Jeg glæder mig til at give jer et indblik i svampenes forunderlige og mystiske verden.

Mange hilsner fra Leif, naturvejleder på Trente Mølle

Kontakt os eller se mere her.

Tlf.: 6268 1979

E-mail: trente@trente.dk

Formålet med forløbet er at opfylde nogle fælles mål for faget biologi, og at børnene får gode oplevelser i naturen

 

Aktiviteter


Efter en introduktion til hvad svampe er, og hvordan man plukker svampe, går vi sammen på svampejagt. Undervisningen forløber som en samlet tur, hvor eleverne i grupper samler svampe ind. Derudover laver vi små udstillinger, leger forskellige svampelege og hører om svampenes forunderlige biologi og hele denne mærkværdige verden. Vi ser bl.a. på følgende:

  • Hvad er en svamp?
  • Hvordan bestemmer man svampe?
  • Svampeliv
  • Hvordan lever svampe, og hvad lever de af?
  • Symbiose, parasitisk levevis og saprofytter
  • Forskellige svampes formeringsstrategier
  • Hvordan så skoven ud, hvis ikke der var svampe?
  • Spiselig og dødelige svampe – hvordan undgår man at dø?

I løbet af turen kan vi tage de spiselige svampe fra, og så kan eleverne afslutningsvis tilberede svampene på stormkøkken, over bål eller i køkkenet på lejrskolen.

Forventningsafstemning

Hvis du er i tvivl om noget vedrørende aktiviteten, er du altid velkommen til at kontakte os. Som udgangspunkt forventer vi, at klassen ved ankomst er:

  • iført hensigtsmæssig påklædning
  • motiveret for aktiviteten

Så vil jeg sørge for spændende og lærerige oplevelser for jer alle!


Forberedelse

Forberedelse er ikke nødvendigt, men kan være en god idé – især hvis I vil arbejde med svampe i en længere periode. I kan også vælge at bruge denne tur som introduktion til et svampeforløb og så arbejde videre med emnet hjemme. Hvis turen indgår i et længerevarende forløb, så giv os endelig besked, da vi i så fald vil kunne forberede nogle øvelser, I kan tage med hjem.

Materiale til temaet ”Svampejagt”:

Svampe i serien “Kanon Natur”, udgivet af Miljøministeriet og Danmarks Naturfredningsforening, beskriver på fortrinlig vis svampenes liv og sætter fokus på et lille udvalg af skovens svampe – desuden ses der på svampe som gær og penicillin.  Hæftet er skrevet letforståeligt og kan bestilles hos Danmarks Naturfredningsforenings skoletjeneste meget billigt. Eller hent bogen elektronisk her.

Efterbehandling

Vil I arbejde videre med svampene hjemme, er der mange muligheder. Da svampe dog ikke har så lang holdbarhed, er det ikke så let at tage dem med hjem, men et par øvelser kan vi lægge op til:

  • Svampe på hestemøg: især svampen boldkaster fremkommer let og ofte på hestemøg og ved at holde den i et syltetøjsglas, vil man kunne se, hvordan den udvikler sig (evt. også andre svampe), og hvordan den kaster sine sporer mod lyset.
  • Et hekseæg udvikler sig til en stinksvamp: i et syltetøjsglas på en “seng” af hårdt opvredet køkkenrulle placeres et hekseæg, hvorefter man vil kunne følge dets udvikling til en fuldvoksen svamp. Og så lugter det ikke, hvis man beholder låget på…
  • Alle svampe danner sporer for at formere sig – de fleste i overraskende store mængder. Som øvelse kan man derfor lave sporeaftryk af svampene og dermed opleve sporenes forskellige farver samt nyde de smukke mønstre.
  • Endelig kan man selvfølgelig fotografere eller tegne nogle af svampene og bruge dem i det videre arbejde.

 Del via dette link: http://lejrskoleportalen.dk/aktiviteter/svampetur-7-9-klasse/

 

Lejrskoleportalen er udviklet med støtte fra:

Fiskeriudvikling

Den Europæiske
Fiskerifond

Ministeriet for FødevarerLandbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen