Pris: kr. 800 – varighed: 3 timer

Fattigdommens stemmer, 4.-6. klasse

KOM TÆT PÅ MILJØET PÅ DE DANSKE FATTIGGÅRDE

Forsorgsmuseet ligger i Nordens bedst bevarede fattiggård. Da Fattiggården åbnede i 1872 var den en af mange, men i dag er det den eneste, man stadig kan få at se, af de omtrent 450 danske fattiggårde, der var åbne i slutningen af 1800-tallet.

På Fattiggården får eleverne et autentisk og tankevækkende indblik i, hvilken hjælp det danske samfund tilbød de mennesker, der ikke kunne klare sig selv for 50-150 år siden. Eleverne bliver vist rundt under den pigtråd, som skulle sikre at de indespærrede fattige ikke stak af fra Fattiggården, når de var ”indlagt”. De ser de rum de fattige boede- og arbejdede i, de rum de blev spærret inde i, hvis de brød fattiggårdens regler og f. eks. drak alkohol, hvor de kom i bad, hvilket tøj de skulle have på og eleverne stifter bekendtskab med nogle af de mennesker, der har været indlagt på Fattiggården.

Vi glæder os meget til at se jer.

Mange hilsner fra os på Forsorgsmuseet i Svendborg

Kontakt os eller se mere her.

Tlf.: 62 21 02 61

E-mail: info@svendborgmuseum.dk

Formålet med forløbet er at opfylde nogle fælles mål for fagene historie og dansk. Det er desuden Forsorgsmuseets forhåbning at eleverne forlader Fattiggården med en forståelse for de forhold, som samfundets svageste borgere levede under for 50-150 år siden, og for den hjælp de blev tilbudt, når de ikke kunne klare sig selv.

Aktiviteter

Dagen starter med en velkomst. Herefter klæder eleverne sig ud i autentisk fattiggårdstøj, så de kommer til at ligne fattiglemmer. Når eleverne er udklædte tages de med på en rundvisning på Fattiggården ved en af Forsorgsmuseets formidlere. Her opbygges en forståelse for de forhold, som Fattiggårdens ”indlagte” levede under.

I løbet af rundvisningen får eleverne mulighed for at prøve nogle af de arbejdsopgaver som Fattiggårdens indlagte mænd og kvinder hver dag skulle tage sig af, bl.a. vævning af kokosmåtter og skærveknusning. Der kommer også fedtemadder på bordet i Fattiggårdens spisestue, så eleverne kan smage, hvad de indlagte spiste.

Når rundvisningen er slut inddeles eleverne i grupper af tre-fire personer. Grupperne går herefter på opdagelse i Fattiggården. Hver gruppe får udleveret en iPad. Ved hjælp af de udleverede iPads skal eleverne scanne QR-koder rundt omkring på museet. QR-koderne linker til 16 korte film om Fattiggården. Disse film og den viden, de har fået på rundvisningen, skal eleverne bruge til at løse opgaverne i hæftet ”Hjælp Fattiginspektøren.”

Dernæst kan eleverne ”møde” og hjælpe en række af de mennesker, der har boet på Fattiggården med de to apps ”Flugten fra Fattiggården” og ”Spor i Tiden”.

Med appen ”Flugten fra Fattiggården” vælger eleverne et fattiglem, som de vil følge rundt på stedet. De kommer rundt i alle hjørner af Fattiggården og hører den valgte persons historie. Undervejs skal de svare på spørgsmål og løse en række opgaver i form af små spil på iPad’en.

Med appen ”Spor i tiden” bruger eleverne iPad’en til at lede efter ”spøgelser” af nogle af Fattiggårdens tidligere indlagte. Appen viser eleverne, hvor på Fattiggården ”spøgelserne” befinder sig, og det er herefter elevernes opgave at finde frem til dem. Når eleverne finder et ”spøgelse” fortæller dette sin historie, og eleverne bliver derved klogere på, hvilke mennesker der blev indlagt og indespærret på Fattiggården og hvorfor. Eleverne kan blandt andet møde Alma, som boede på Fattiggården i 45 år og Albert, der var indlagt på Fattiggården under 2. Verdenskrig og flere gange rejste til Tyskland for at slippe ud af anstalten. De kan også møde Fattiginspektøren, Kaptajn Frederik Hallas.

Dagen rundes af med en fælles snak om elevernes oplevelser på museet, og det at være fattig.

Der vil være mulighed for at aftale en indlagt frokostpause, hvor I kan spise jeres medbragte mad.

Forventningsafstemning

Hvis du er i tvivl om noget vedrørende aktiviteten, er du altid velkommen til at kontakte os. Som udgangspunkt forventer vi, at klassen ved ankomst har:

  • modtaget viden om, hvad der skal foregå under besøget

Så vil vi på Forsorgsmuseet sørge for spændende og lærerige oplevelser for jer alle. Vi glæder os til at se jer!

Forberedelse

Forberedelse er ikke nødvendigt, men eleverne kan med fordel læse Henrik Pontoppidans novelle ”Naadsens Brød”, eller besøge hjemmesiden www.100aarsfattigdom.dk

 

Lejrskoleportalen er udviklet med støtte fra:

Fiskeriudvikling

Den Europæiske
Fiskerifond

Ministeriet for FødevarerLandbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen